Siden VAR blev implementeret i Superligaen, har teknologien gennemgået flere evalueringer med det formål at forbedre nøjagtigheden, mindske fejl og optimere beslutningstiden.

I den forgangne sæson er der med VAR korrigeret 73 kampafgørende fejl til korrekte kendelser fordelt over 194 kampe (inklusive pokalfinalen).

Af dem var 40 af dem ”on field review” (OFR), hvor dommeren går hen til skærmen ved sidelinjen for at træffe en beslutning. 33 var ”VAR-only review”, som er de faktuelle kendelser VAR kan træffe uden dommeren behøver at komme til skærmen ved fx offside-kendelser.

Otte gange er der blevet truffet en beslutning, der kan karakteriseres som en fejl. Det er en fremgang sammenlignet med de ni fejl i sidste sæson, hvilket er glædeligt, men det kan blive endnu bedre, siger Michael Johansen, formand for dommerudvalget.

”Generelt set går vi i den rigtige retning, og jeg synes, at vi står et acceptabelt sted. VAR er ikke et fejlfrit værktøj, når den menneskelige faktor er indblandet, men otte fejl er desværre stadig for mange, og vi har en ambition om at få det ned på fem. Men jeg synes også, at evalueringen viser, at VAR virker, idet 73 kampafgørende fejl er afværget igennem sæsonen, som tidligere trak grimme overskrifter.”

Michael Johansen fremhæver også, at selvom antallet af fejl er faldet, er tiden, der bruges på VAR-gennemsyn, steget. Den gennemsnitlige ventetid ligger på 59 sekunder pr. kamp, hvilket er højere end ønsket:

”Vi må forvente, at tiden kan stige en smule idet vi blandt andet indkører nye VAR-dommere, men en stigning på 11 sekunder fra sidste sæson er mere end forventet, og vi har en ambition om at få gennemsnittet ned omkring de 35-40 sekunder. Men det er vigtigt at sige, at kvaliteten i VAR-checks altid er vigtigere end hastighed,” siger han.

VAR blev indført af klubberne med et mål om at beskytte turneringen mod fejlagtige kampafgørende kendelser ved at give dommeren mulighed for at genbesøge sin første kendelse og om nødvendigt træffe en ny.